فواید لجن درمانی: ۱۵ فایده ماسک لجن و لجن درمانی برای پوست و سلامتی

فواید لجن درمانی: ۱۵ فایده ماسک لجن و لجن درمانی برای پوست و سلامتی

لجن یک عنصر مهمِ طبیعت است. این ماده مواد معدنی مهمی دارد که تاثیر مثبتی روی سلامت انسان می‌گذارند. لجن می‌تواند سموم را از بدن انسان جذب کند و به این ترتیب در جلوگیری از بیماری‌های زیادی بسیار مفید است. این ماده همچنین به دلیل خواص شفابخشی که دارد، شناخته‌شده است. لجن به خنک شدن و آرامش بدن کمک می‌کند زیرا می‌تواند رطوبت را برای مدت زمان طولانی نگه دارد. در ادامه این نوشتار با فواید لجن درمانی و ۱۵ فایده ماسک لجن و لجن درمانی برای پوست و سلامتی آشنا می شویم.

فواید لجن درمانی
فواید لجن درمانی

فواید لجن درمانی به طور کلی برای سلامت و پوست

۱. لجن درمانی عضلات را آرام می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. متابولیسم را حفظ می‌کند و به این ترتیب تاثیر مثبتی بر هضم دارد

۲. برای بهبود اختلالات التهاب / تورم مفید است و درد را کاهش می‌دهد

۳. نرم‌کننده‌ی مو است و برای پوست مناسب است

۴. برای بهبود سفتی مفاصل مفید است

چرا از لجن درمانی استفاده کنیم؟

از پنج عنصر تشکیل‌دهنده‌ی این جهان (زمین)،‌ لجن نقش مهمی‌در سلامت ما ایفا می‌کند. رنگ تیره‌ی لجن به جذب رنگ‌های نور خورشید کمک می‌کند و آن‌ها را به بدن منتقل می‌کند و بخشی از خواص درمانی آن به همین دلیل است. همچنین، شکل و قوام آن به آسانی قابل تغییر است، فقط با تغییر مقدار آب، می‌توانید استفاده از آن را آسان‌تر کنید. ماسک لجن بعد از کمپرس سرد (درمان آب سرد) مفید است زیرا خنکی بدن را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود هر زمان که خنکی بدن برای مدت طولانی مورد نیاز است، از این روش درمانی استفاده کنید. در نهایت، لجن درمانی هم به راحتی در دسترس است و هم یک گزینه‌ی درمان مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

انواع لجن مناسب لجن درمانی

لجن‌های موجود در نقاط مختلف جهان ویژگی‌های مختلفی دارند. ترکیب لجن بسته به منشاءِ آن متفاوت است. اولا، ترکیبات معدنی لجن به نوع سنگ‌های موجود در منطقه و روند تشکیل خاک بستگی دارد. ثانیا، ویژگی لجن تحت تأثیر انواع فلور و زیاگان منطقه است. بنابراین، قبل از استفاده از آن، در مورد خواص لجن اطلاعاتی کسب کنید. مهم است که قبل از استفاده از هر نوع لجن، باید آن را خشک و سپس پودر کنید،‌ و برای حذف هر گونه ناخالصی موجود در پودر (سنگ، چمن و غیره) آن را الک کنید.

* لجن سیاه

خاک تیره کمی حالت چربی دارد و به همین دلیل برای لجن درمانی مناسب است زیرا غنی از مواد معدنی است و همچنین به مدت طولانی آب را حفظ می‌کند. این نوع لجن همواره باید از آلایش و هرگونه آلودگی عاری باشد.

* لجن دریای مرده

کلئوپاترا و بلقیس لجن سیاه دریای مرده را برای افزایش زیبایی استفاده می‌کردند به این دلیل که دارای خواص زیبایی‌بخش و توانایی‌های درمانی است. این نوع لجن بیش از ۲۰ نوع نمک و مواد معدنی دارد از جمله منیزیم، کلسیم، پتاسیم برومید، سیلیکات، قطران طبیعی و عناصر ارگانیک. در حالی که این مواد معدنی برای درمان انواع اختلالات پوستی مفید هستند، حضور سیلیکات سبب می‌شود که ماسک آن برای نرم کردن و پاک‌سازی پوست سودمند باشد. لجن باعث افزایش گردش خون می‌شود و پوست را درخشان می‌کند.

* لجن مور

این یکی لجنی است که طی هزاران سال از بقایای ارگانیک گل‌ها، سبزه و گیاهان دارویی تولید شده‌است. لجن مور چندین و چند سال طول کشیده تا بافت یکدست داشته باشد و حاوی اسید فولویک، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، هورمون‌های گیاهی است و حالتی دارد که به راحتی می‌تواند جذب بدن انسان شود. لجن دارای خواصی است که در اثر آن لایه‌ی بالاییی می‌تواند ناخالصی و آلودگی‌ها را فیلتر کرده و خلوص لجن را حفظ کند. این لجن دارای خواص درمانی است و برای سم‌زدایی، التیام، زیبایی و تغذیه‌ی بدن انسان مفید است. لجن مور اثرات ضد التهابی و ضد پیری هم دارد. همچنین برای بهبود اختلالاتی مانند آرتروز و بهبودی آسیب در ورزش نیز فوایدی دارد.

نحوه‌ی انجام لجن درمانی

لجن درمانی را می‌توانید به دو صورت استفاده کنید

۱. ماسک لجن: این یکی استفاده‌ی مکرر از ماسک لجن را شامل می‌شود. ماسک لجن به بهبود رنگ پوست کمک کرده و لکه‌های پوستی و تیرگی‌های پوست را کمرنگ می‌کند.

۲. حمام لجن: این مورد شامل به کار بردن نوع خاصی از لجن می‌شود. این نوع لجن نمک طبیعی و مواد معدنی را به میزان فراوانی به تمام قسمت‌های بدن می‌رساند. حمام لجن بسیاری از بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس، کهیر، ویتیلیگو یا پیسی مفید هستند.

فواید ماسک لجن برای سلامتی

ماسک لجن به طور معمول برای استفاده‌های موضعی به کار می‌رود. ساخت و استفاده از ماسک لجن برای تمام کاربردها به لحاظ سفتی مشابه است و اندازه‌ی آن بسته به کاربرد متفاوت است. برای تهیه‌ی ماسک لجن ابتدا بسته را در آب به مدت ۳۰ دقیقه خیس بگذارید. حالا یک تکه پارچه‌ی کتانی مرطوب را آماده کنید و لجن را روی پارچه به طور یکنواخت بمالید تا یک لایه نازک یکنواخت ایجاد شود. از همه طرف پارچه را تا کنید تا ماسک آماده شود.

۱. ماسک لجن برای چشم‌ها

ماسک خیس خورده در آب را پخش کنید تا لایه‌ای به ضخامت ۱۲ میلی‌متر ایجاد شود. اجازه بدهید ماسک مخصوص چشم به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. ماسک لجن چشم به تسکین چشم‌ها کمک می‌کند؛ به خصوص برای کسانی که چندین ساعت برای کار مقابل کامپیوتر می‌نشینند.

این ماسک باعث کم شدن سوزش، خارش یا بهبود سایر اختلالات آلرژیک مانند التهاب ملتحمه و خونریزی چشم می‌شود. این روش درمانی همچنین به ترمیم ناسازبینی کمک می‌کند. ماسک لجن مخصوص چشم برای درمان گلوکوما (آب سیاه) موثر است، به این ترتیب که تنش روی کره‌ی چشم را کاهش می‌دهد.

۲. ماسک لجن مخصوص سر

ماسک لجن مخصوص سر معمولا یک باند ضخیم است. این باند روی پیشانی بسته می‌شود و به تسکین سردرد کمک می‌کند.

۳. ماسک لجن مخصوص صورت

لجن مخصوص صورت یک خمیر صاف و یکدست است که در ابتدا با استفاده از آب سرد آماده می‌شود. این خمیر را روی صورت بمالید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید خشک شود. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه، باید صورت‌تان را با آب سرد بشویید. این ماسک به بهبود رنگ پوست صورت کمک می‌کند. در صورت وجود آکنه این ماسک با جذب چربی اضافی و سموم از پوست به حل مشکل کمک می‌کند. این ماسک به کاهش حلقه‌های تاریک دور چشم نیز کمک می‌کند.

۴. ماسک لجن برای شکم

این ماسک لجن باید به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه روی ناحیه‌ی شکم استعمال شود. اگر در زمانی که هوا سرد است از این ماسک استفاده می‌کنید، بدن و روی ماسک لجن باید با پتو پوشانده شود. ماسک لجن مخصوص شکم به تسکین انواع اختلالات گوارشی کمک می‌کند. این ماسک برای کاهش گرمای روده و تحریک حرکات روده هم بسیار مفید است.

۵. حمام لجن

ابتدا لجن را با خیساندن آن در آب آماده کنید. سپس به صورت نشسته یا در حالی که دراز کشیده‌اید، لجن را روی تمام قسمت‌های بدن پخش کنید. اجازه بدهید به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه بماند و در حالت ایده‌آل، دست کم به صورت گاه به گاه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. به یاد داشته باشید که هنگام قرار دادن بدن در معرض نور خورشید، سرتان باید پوشانده شود. پس از آن، بدن‌تان را با آب سرد تا ولرم به طور کامل شستشو دهید و بلافاصله روی تخت گرم دراز بکشید. حمام لجن به افزایش گردش خون و انرژی دادن به بافت‌های پوست کمک می‌کند.

بنابراین در پاکسازی و بهبود وضعیت پوست به طور کلی تاثیر بسزایی دارد. انجام حمام لجن به طور منظم می‌تواند به عنوان روشی طبیعی برای زیبایی در نظر گرفته شود، و همچنین رنگ پوست را بهبود  داده و لکه‌های روی پوست را کاهش دهد. در عین حال، احتمالا به بهبود بعضی از اختلالات پوستی مثل آبله مرغان یا آبله کمک می‌کند. حمام لجن برای بسیاری از بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس، کهیر، لکودرما، جوزام و سایر اختلالات آلرژیک پوست مفید است.

خوب تا بدین‌ جای مطلب اطلاعاتی کلی در مورد فواید لجن درمانی و شیوه‌ی استفاده‌ی آن آموختیم. وقت آن رسیده که به طور اختصاصی به اثرات آن روی پوست بپردازیم. در واقع ما می‌خواهیم بدانیم که استفاده از لجن درمانی برای پوست چه مزایایی دارد.

در حقیقت، لجن سابقا توسط ساکنان مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است، بنابراین ما با یک درمان زیبایی روبرو هستیم که، با وجود داشتن چندین قرن سابقه، به بخشی از روال معمول زیبایی نزد بسیاری از آدم‌ها تبدیل شده‌است.

فایده لجن درمانی برای پوست

آیا در این فکر هستید که هر چه سریع‌تر یک جلسه‌ی لجن درمانی را امتحان کنید؟ قبل از این‌که شما را  انجام آن تشویق کنیم بیایید مزایای اصلی این تکنیک باستانی را با هم کشف کنیم.

۱. استعمال آن بسیار آسان است

استفاده از لجن بسیار ساده است، به این ترتیب که فقط باید لجن را روی پوست‌تان پخش کنید، اجازه دهید تا خشک شود و اثر خود را بگذارد، و در نهایت، آن را با مقدار زیادی آب شستشو بدهید تا پاک شود.

۲. پوست را پاکسازی می‌کند

خاک رس نوعی لجن است که به دلیل قدرتی که برای حذف ناخالصی‌ها و لکه‌های سیاه، پاکسازی و تمیز کردن پوست صورت و بدن دارد، در اکثر جلسات لجن درمانی حضور دارد.

۳. سلولیت را حذف می‌کند

لجن در واقع از کف دریاها، دریاچه‌ها یا چشمه‌ها استخراج می‌شود، بنابراین غنی از جلبک و مواد معدنی است که توانایی فعال کردن گردش خون، تخریب بافت چربی و از بین بردن سلولیت را دارد.

۴. پوست را احیا می‌کند

لجن همچنین حاوی عناصر کمیابی برای ترویج بازسازی پوست است، و بنابراین به شما این امکان را می‌دهد که خطوط بیان، لکه‌ها و جای باقی‌مانده از زخم و آکنه را کاهش دهید.

۵. آکنه را درمان می‌کند

مواد پاک کننده‌ی موجود در لجن که بخشی از ترکیبات لجن هستند نیز برای از بین بردن آکنه و ایجاد پوستی بدون برجستگی‌های ریز و درشت مناسب هستند.

۶. لجن را می‌توان روی صورت و بدن استعمال کرد

لجن تبدیل به دوست همیشگی‌تان خواهد شد اگر تمایل دارید برای افزایش زیبایی صورت از آن استفاده کنید، و اگر می‌خواهید پوست بدن‌تان هم زیبا باشد و ظاهر جذابی داشته باشد،‌ باز هم این ماده قابل استفاده است.

۷. لجن درمانی pH پوست را متعادل می‌کند

لجن حاوی مواد قابض و پاک‌کننده است که توانایی متعادل کردن pH پوست را دارند به این معنا که درخشش و زیبایی پوست را بازمی‌گردانند و در عین حال سبوم بیش از حد روی پوست را کاهش می‌دهند.

۸. علائم کشش روی پوست و ترک را درمان می‌کند

خواص بازسازی‌کننده‌ی لجن باعث می‌شود درمان خوبی برای از بین بردن سلولیت و از بین بردن علائم ترک‌های پوستی در یک زمان کوتاه باشد.

۹. پوست را روشن می‌کند

یکی دیگر از مزایای لجن درمانی این است که قادر است کمی پوست را رویه‌سابی کند، سلول‌های مرده را بکشد و به این ترتیب پوستی جوان، نرم و روشن را برای‌تان به ارمغان بیاورد.

۱۰. می‌توانید آن را در خانه استعمال کنید

برندهای لوازم آرایشی زیادی وجود دارند که اجازه می‌دهند از مزایای لجن درمانی در خانه لذت ببرید. خیلی ساده باید نوع لجن را انتخاب کنید که به بهترین شکل ممکن، مناسب نوع پوست شما باشد.

نحوه‌ی انجام لجن درمانی در خانه

هرچند مراکز زیبایی زیادی وجود دارد که لجن درمانی را در برنامه‌ی زیبایی خود گنجانده‌اند و هر روز هم بر تعدادشان اضافه می‌شود، اما شما می‌توانید این روش درمانی را خودتان در خانه نیز امتحان کنید.

فقط با توجه به نوع پوست‌تان نیاز به نوع خاصی از لجن دارید. برای مثال، اگر پوست شما چرب یا مختلط است، باید نوعی از ماسک لجن را انتخاب کنید که بتواند جوش و آکنه و چربی اضافی پوست‌تان را حذف کند. بنابراین باید روی بسته را بخوانید تا معلوم شود که کدام محصول برای پوست شما مناسب است.

استفاده از لجن به این ترتیب است که آن را روی پوست تمیز و خشک خوب پخش کنید. سپس کمی صبر کنید تا خشک شود . زمانی که خشک شد آن را با آب گرم شستشو دهید. در نهایت پس از خشک شدن صورت، مرطوب‌کننده‌ی مناسب پوست‌تان را بزنید.

نکات احتیاطی که باید قبل از انجام لجن درمانی مد نظر داشته باشید:

–  لجن مورد استفاده برای این روش درمانی باید تمیز باشد و از عمق ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی از سطح زمین گرفته شود.

–  سنگ ریزه یا کود شیمیایی و غیره نباید در لجن وجود داشته باشد.

–  قبل از انجام لجن درمانی، لجن باید خشک شود، پودر شود و برای جداسازی سنگ ریزه‌ها، ذرات علفی و سایر ناخالصی‌ها بکار غربال شود.

– علی‌رغم ویژگی‌های لجن درمانی که برای حفظ سلامتی و درخشش پوست بسیار مفید هستند، استفاده بیش از حد از ماسک ممکن است منجر به خشکی بیش از حد پوست شود. بنابراین لازم است که از مصرف بیش از حد آن جلوگیری کنید.

– برای رسیدن نتایج مطلوب لجن باید به دقت انتخاب شود و کیفیت آن باید برای جلوگیری از هرگونه عارضه‌ای بررسی شود.

خلاصه‌ای بر فواید لجن درمانی

–  رنگ سیاه آن تمام رنگ‌های خورشید را جذب می‌کند و آن‌ها را به بدن منتقل می‌کند.

–  لجن برای مدت طولانی رطوبت را حفظ می‌کند و به این ترتیب در صورت استعمال روزی هر قسمتی از بدن آن را خنک نگه می‌دارد.

–  شکل و قوام آن را می‌توان به راحتی با اضافه کردن آب تغییر داد.

–  لجن ارزان و به راحتی در دسترس است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بت اسپات