سنبه و سوهان سرامیکی و مته از لوازمی هستند که در هر مغازه ابزار پیدا می شود! خیلی از این مغازه ها مدل های متفاوت از مته و سنبه را دارند، زیرا هر یک برای یک کاربرد خاص است. در اینجا با این موارد آشنا می شویم.

سنبه برای نگهداری استفاده می شود

سنبه هایی که برای نگه داشتن قطعه کار در جای خود استفاده می شوند انواع مختلفی دارند و در ماشین آلات صنعتی، تراشکاری و نجاری کاربرد دارند. انواع سنبه های مورد استفاده برای نگه داشتن قطعه کار به شرح زیر است:

سنبه جامد

سنبه جامد میله ای استوانه ای و مخروطی است که قطر یک طرف آن بزرگتر از طرف دیگر است. این ساده ترین نوع سنبه است که به طور کلی در اکثر ماشین آلات موجود است. به سنبه ساده نیز معروف است.

در دو انتهای سنبه یک شکاف وجود دارد. انتهای قطر بزرگتر دارای یک شکاف برای سگ تراش است، در حالی که دیگری دارای یک سوراخ مرکزی محافظت شده برای مرکز مرده است. این نوع سنبه زمانی استفاده می شود که قطعه کار ساده باشد و در اندازه های مختلف از ۴۴ متر تا ۴۵۰ میلی متر موجود است.

باند سنبه

سنبه باند دارای یک یقه ثابت در یک انتها و یک یقه متحرک است که در انتهای دیگر رزوه شده است. این نوع سنبه اجازه می دهد تا قطعات کار توخالی بین یقه ثابت و یقه متحرک قرار گیرند و سپس آن را با مهره واشر محکم کنید. سنبه باند شبیه یک سنبه پله ای است، با این تفاوت که اجازه می دهد چندین کار به طور همزمان ماشین انجام شود. توانایی آن برای رسیدگی به چندین قطعه کار به طور همزمان زمان ماشینکاری را کاهش می دهد و بنابراین در تولید انبوه استفاده می شود.

سنبه پیچ

سنبه پیچ دارای یک یقه ثابت و یک انتهای رزوه ای باز است تا امکان پیچاندن قطعات کار رزوه دار برای اهداف ماشین کاری را فراهم کند. این نوع سنبه زمانی استفاده می شود که قسمت داخلی قطعه کار رزوه شود.

سوهان سرامیکی

سوهان سرامیک و مرمر فولادی با سطوح سنگ‌ریزه کاربید بسیار عریض تقریباً ۸ اینچ در ۱ اینچ و دسته پلاستیکی محکم است. یک طرف آن برای تکمیل سطوح ریز است و طرف دیگر برای برداشتن مواد به شدت زبرتر است. این یک ابزار صاف کننده و فرم دهنده برای مصالح سنگ و سرامیک توصیه می شود، اما ما از این سوهان روی کاشی معرق شیشه ای نیز استفاده کرده ایم.

زمان استفاده از این ابزار

برش موزاییک مرمر و کاشی و سرامیک اغلب لبه های خشن، ناهموار یا تیز به جا می گذارد و از این ابزار می توان برای صاف و گرد کردن آنها استفاده کرد. بسته به اینکه مواد شما چقدر سخت است، می توانید مقدار کمی شکل دهی را نیز با این ابزار انجام دهید. ما از این سوهان روی کاشی شیشه‌ای استفاده کرده‌ایم، اما تمایل دارد که تکه‌های شیشه را از لبه صاف بیرون بکشد، به خصوص اگر حرکت ابزار خیلی سریع یا سخت باشد. برای به حداقل رساندن این مشکل فقط از قسمت شیاردار روی شیشه استفاده می کنیم و کاشی را با زاویه کم روی سوهان ثابت می کشیم و فشار محدودی اعمال می کنیم. مانند بسیاری از ابزارها و تکنیک ها، کمی تمرین می تواند نتایج شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

ایمنی

از تنفس گرد و غبار ساختمانی از هر نوع بخصوص شیشه، سیمان، سرامیک، سنگ و غیره خودداری کنید. در هنگام استفاده از سوهان، یک ماسک معمولی گرد و غبار با رتبه N95 برای احتیاط توصیه می شود، اما ما ترجیح می دهیم گرد و غبار را با غبار در منبع نگهداری کنیم. خیس نگه داشتن گرد و غبار کار آسانی است تا مطمئن شویم که از هوا خارج نمی شود. گرد و غبار مرطوب را به عنوان زباله جامد در یک کیسه زباله و نه در زهکشی خود بریزید.

عینک ایمنی

هنگام استفاده از سوهان، همیشه از عینک ایمنی با محافظ جانبی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که اطراف افرادی که از عینک ایمنی استفاده نمی کنند، کاشی نکنید. تراشه های پرنده می توانند به راحتی به چشم شما برخورد کنند.

مته

حفاری فرآیندی است که برای ایجاد یک سوراخ یا سوراخ استوانه‌ای در یک قطعه جامد از مواد، اغلب به عنوان پیش‌رو برای ضربه زدن یا آماده‌سازی مواد برای قرار دادن یک اتصال دهنده مانند پیچ یا پیچ استفاده می‌شود. ابزار برشی که برای سوراخ کردن استفاده می شود، مته، مته پیچشی یا گاهی اوقات فقط یک مته نامیده می شود، اما دومی ممکن است به کل ابزار نیز اشاره داشته باشد، نه فقط خود مته.

اصطلاحات مته حفاری

محور – به خط مرکزی اشاره دارد که از وسط مته به صورت طولی از نقطه مته تا انتهای بدنه پایین می رود.

مخروطی پشت – کاهش قطر مته است که از نقطه مته تا انتهای بدنه مته رخ می دهد. بیشتر مته‌ها با یک مخروط پشتی کوچک ماشین‌کاری می‌شوند تا از چسباندن مته در قطعه کار هنگام ساییدگی مته جلوگیری شود.

بدن – به بخشی از مته اطلاق می شود که از گردن تا لبه های بیرونی لب های برش امتداد یافته و حاوی فلوت ها است.

قطر مته – قطر کلی مته که در نقطه مته تا حاشیه اندازه گیری می شود.

فلوت ها – شیارهایی هستند که در مته ایجاد می شوند و به منظور حذف تراشه ها از سوراخ در حال برش و رسیدن مایع برش به لبه های برش مته کار می کنند. فلوت ها معمولاً به شکل مارپیچ یا برش مستقیم هستند.

لب – سطوح برش مته.

گردن – بخش کوچکی از مته که قطر آن کاهش یافته و بین ساقه مته و بدنه قرار می گیرد.

طول کلی – فاصله ای است که از انتهای انتهایی ساق تا گوشه های بیرونی لب برش اندازه گیری می شود. توجه داشته باشید که این اندازه گیری انتهای ساقه مخروطی و نقطه برش مخروطی در نوک مته را حذف نمی کند.

زاویه نقطه – زاویه ای که بین لب ها ایجاد می شود هنگامی که یک برآمدگی بر روی یک سطح مسطح ایجاد می شود که به موازات محور مته و لبه های برش است.

ساقه – قسمتی از مته که توسط آن در جای خود نگه داشته و هدایت می شود، یعنی قسمتی که فلوت ندارد.

برای خرید انواع مته ها، به وب سایت formoboresh.com سری بزنید و کاتالوگ این محصولات را ببینید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بت اسپات