علائم حسادت بیش از حد + روش‌های غلبه بر آن

همان‌طور که می‌دانید حسادت، آرامش کلی افراد را به هم میزند و حتی به روابط عاطفی افراد آسیب وارد می‌کند‌. البته حسادت خوب هم وجود دارد. این نوع حسادت سازنده باعث می‌شود شما آن‌چنان به شریک زندگی خود عشق بورزید که از صمیم قلب همدیگر را دوست داشته باشید. در این مقاله از جوان ایرانی به بررسی نشانه‌های حسادت بیش‌ازحد در رابطه می‌پردازیم و برای شما شرح می‌دهیم که‌ چگونه با آن مقابله کنید.

نشانه‌های حسادت بیش از حد در رابطه

حسادت بیش از حد در رابطه و عدم اطمینان بسیار سمی بوده و حتی باعث از بین رفتن دوستی و صمیمیت بین افراد می‌شود. این نوع حسادت در رابطه باعث رنجش و خشم در بین افراد خانواده و یا افراد موجود در یک رابطه می‌شود.

بنابراین شما باید با این نشانه‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید به صورت صحیح با برخورد کنید. به برخی از نشانه‌های مهم حسادت در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • انزوا و گوشه‌گیری
  • احساس عصبانیت هنگام تعریف فرد مقابل از دیگران
  • نظارت بیش از حد به روابط شما
  • احساس مالکیت
  • بی‌اعتمادی و سو ظن نسبت ب دیگران
  • اعمال تهدید یا خشونت

 

دلایل حسادت به دیگران

حسودی کردن به دیگران دلایل مختلفی دارد که در این بخش به آن می‌پردازیم.

بی‌توجهی در دوران کودکی

برخی از افراد به دلیل مشکلات خانوادگی و خانواده نابسامانی که داشتند، در کودکی به آن‌ها محبت و توجه کافی نشده است. بنابراین این‌گونه افراد در بزرگ‌سالی از فرد مقابل انتظار دارند که به آن‌ها توجه و محبت کافی را به عمل آورد. اگر فرد مقابل به او توجهی نکند و یا به دیگران در مقابل او بیش‌ازحد توجه کند، در این صورت باعث حسادت فرد خواهد شد.

توجه بیش از حد در دوران کودکی

برخی از خانواده‌ها به فرزندان خود بیش از حد توجه می‌کنند. درنتیجه این‌گونه افراد هنگامی‌که بزرگ شوند، از فرد مقابل نیز انتظار دارند که به او توجه زیادی به عمل آورد. درواقع خودشان را لایق  توجه بیش از حد  می‌دانند و اگر فرد مقابل اهمیت ندهد، درنتیجه باعث می‌شود که فرد به دیگران حسودی کند‌

داشتن عزت نفس پایین

آن دسته از افرادی که در خانواده و یا محیطی بزرگ می‌شوند که مدام تحقیر می‌شوند، درواقع طوری با آن‌ها رفتار می‌شود که احساس می‌کنند عیب و ایرادی دارند. به‌عنوان‌مثال اگر در مدرسه یا دانشگاه دارای رتبه‌های برتر نشوند به آن فردی که این موفقیت را کسب کرده حسودی می‌کنند و احساس می‌کنند که خودشان دچار عیب و نقصی هستند که به آن درجه از موفقیت نرسیده‌اند.

ترس از دست دادن

ترس از دست دادن عزیزان و یا هر فرد دیگری نه تنها باعث آسیب به خود و دیگران می‌شود، بلکه حسادت را نیز تقویت می‌کند‌. شما نباید طوری وابسته و یا دلبسته دیگران شوید که احساس کنید همیشه با هم هستید، زیرا هر رابطه‌ای یک روزی به پایان می‌رسد.

 

پیامدهای حسادت در زندگی

اگر فرد در زندگی دچار حسادت نسبت به اطرافیان خود شود، بر جنبه‌های مختلف زندگی او تأثیر گذاشته که در ادامه به بررسی این پیامدها می‌پردازیم.

از دست دادن شغل

افراد حسود ممکن است نسبت به برخی از همکاران خود حسادت داشته باشند، درنتیجه حتی ممکن است زیرآب آن همکار را پیش رئیس بزنند. در این صورت سطح شغلی چنین فردی کاهش یافته و یا اینکه کار خود را از دست می‌دهد. زیرا مدیر شرکت فرد حسود را به‌عنوان فردی که لایق مدیریت کارها باشد به حساب نمی‌آورد.

دوری از رفقا

فردی که نسبت به دیگران حسودی می‌کند، ممکن است در جمع دوستان نیز از خود رفتارهایی نشان دهد که دوستان متوجه حسادت چنین فردی شده و درنتیجه دوستان خود را از دست داده و یا اینکه از او دوری می‌کنند.

ایجاد اختلاف در خانواده

افرادی که مدام نسبت به دیگران حسودی می‌کنند، در خانواده دچار مشکل می‌شوند. چنین افرادی حتی ممکن است به صورت طولانی مدت با همدیگر قهر کنند. افرادی که مبتلا به حسادت هستند، ممکن است دچار خشم و استرس‌های زیادی در زندگی باشند که این رفتارها باعث ایجاد اختلاف در روابط خانوادگی می‌شود.

سردی در روابط و از دست دادن شریک زندگی

فرد حسود مدام ترس از دست دادن همسر یا پارتنر خودش را دارد. چنین فردی ممکن است مدام شریک زندگی‌اش را کنترل کند. به‌عنوان‌مثال موبایل او را چک کند و یا اینکه در مهمانی‌ها مدام به همسرش دقت کند که مبادا به دیگری اهمیت بدهد. چنین رفتارهایی باعث سردی در روابط شده و فرد مقابل از کسی که حسادت می‌کند، فاصله می‌گیرد. بنابراین روابط آن‌ها سرد شده و حتی ممکن است به جدایی بیانجامیدجوان ایرانی (irjavan.com)

احساس تنهایی از حد

افرادی که نسبت به دیگران حسادت می‌کنند، کم‌کم تنها شده و احساس می‌کنند که کسی آن‌ها را درک نمی‌کند. البته شما باید بدانید که بسیاری از افراد خودشان بدون این‌که حسود باشند، تنهایی را انتخاب می‌کنند. ولی اگر تنهایی شما به دلیل حسادت از دیگران باشد باید نسبت به درمان آن اقدام کنید.

احساس کمال طلبی منفی

خانواده‌هایی که از فرزندان خود انتظار دارند بهترین باشند و همه کارهای خودشان را صددرصد درست انجام دهند، در فرزندان کمال طلبی منفی را ایجاد می‌کنند. افرادی که در این خانواده‌ها بزرگ می‌شوند، حتی اگر به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند، آن موفقیت‌ها به چشمشان نمی‌آید و از خودشان مدام انتظارات بیشتری دارند. این‌گونه افراد نسبت به خانواده‌هایی که زندگی کاملی دارند، احساس حسادت می‌کنند‌. حتی در فضای مجازی نیز نسبت به افرادی که همیشه موفق و خوشحال هستند نیز حسادت بیش از حدی دارند‌. درصورتی‌که باید بدانیم دیگران ممکن است زندگی واقعی خودشان را به نمایش نگذارد و همیشه خوشحالی نمادین را نشان دهند.

 

راهکارهای درمانی حسادت

همراهان گرامی مجله جوان ایرانی باید بدانید که اگر شما یا فرد مقابل یا افراد دیگر مبتلا به حسادت هستید، باید خود را درمان کنید و یا به دیگران کمک کنید تا خودشان را درمان کنند. درمان و کنترل حسادت به رشد و پیشرفت شما بسیار کمک خواهد کرد.

پذیرفتن حسادت

اگر شما نسبت به دیگران حسودی می‌کنید، در درجه اول باید بپذیرید که فردی حسود هستید. درنتیجه اگر شما حسادت خود را بپذیرید، درصدد درمان آن برمی‌آیید.

پیدا کردن دلایل حسادت

برای اینکه حسادت خود را درمان کنید، پس از اینکه این اختلال را پذیرفتید  باید دلایل ایجاد آن را پیدا کنید. به‌عنوان‌مثال اگر به همکار خود حسادت می‌کنید که دارای برخی از ویژگی‌های اخلاقی و ظاهری متمایز است، سعی کنید تا خود را ارتقا داده و اعتمادبه‌نفس کافی را به دست آورید.

خودتان را دوست داشته باشید

برای اینکه کمتر دچار حسادت کمتر شده و خود را با دیگران مقایسه نکنید، باید خودتان را دوست داشته باشید‌ به سلامت جسمی، روحی و روانی خود اهمیت دهید. به عنوان مثال شما می‌توانید ورزش کنید، باشگاه بروید و یا با دوستان خود سفر کنید.

شروع به یادگیری یک مهارت جدید کنید. ظاهر آراسته و مرتب داشته باشید، طوری که از چهره و استایل خود لذت ببرید، مدیتیشن کنید و لحظاتی را در آرامش به سر ببرید.

بررسی ریشه حسادت

اگر در رابطه یکی از طرفین حسادت می‌کند، باید ریشه آن را پیدا کرد. به عنوان مثال آیا ما در حال خیانت هستیم و شریک حسود متوجه شده و به این دلیل حسادت می‌کند. یا اینکه چون زمان زیادی را با هم نمی‌گذرانید حسادت شکل گرفته است. درهرصورت باید ریشه آن را پیدا کرده و درصدد رفع و یا کاهش آن برآیید.

تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت

شما عزیزان باید بدانید که هیچ انسانی در روی کره زمین ناتوان نیست. هر فردی توانایی‌هایی دارد که می‌تواند در آن زمینه موفق شود. مهم این است که شما عزیزان آن نقاط قوت را شناسایی کرده و تقویت کنید. همچنین نقاط ضعف خود را نیز بشناسید و درصدد رفع آن برآیید. درواقع نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید. در این صورت شما خود را فردی موفق دانسته و کمتر دچار حسادت به دیگران می‌شوید.

باعث شادی خودتان شوید

هر فردی خودش بهتر می‌داند که چه کارهایی باعث شادی خودش می‌شود. شما برای شاد زیستن نیاز به فرد دیگری ندارید، بلکه باید خودتان را بیشتر بشناسید و بدانید که چه کارهایی باعث شادی روح و روان شما می‌شود. همان کارها را در طی زندگی روزمره انجام دهید.

قدردانی در رابطه

اینکه در لحظه حال زندگی کنید، نگرانی نداشته باشید و برای رابطه‌ای که دارید سپاسگزار باشید، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر حسادت خود غلبه کنید. بسیار مهم است که برای صحبت با هم وقت بگذارید و در مورد هر آنچه که در رابطه شما را نگران می‌کند بحث کنید و به توافق برسید.

تصمیم برای تغییر رفتار

شما عزیزان باید بدانید حسادت زیاد باعث اختلال در سلامت رابطه می‌شود. بنابراین سعی کنید رفتار خود را تغییر داده و سعی کنید مثبت فکر کنید. حتی گاهی برای تغییر رفتار خود نیاز است که از یک مشاور کمک بگیرید.

مراجعه به روانشناس

اگر شدت حسادت در شما زیاد باشد و در زندگی روزمره اختلال ایجاد کرده باشد، نیاز است که به روانشناس مراجعه کنید تا به شما کمک کند تعادل را در زندگی ایجاد کرده و از حسادت دیگران دست برداشته و بر روی زندگی خود تمرکز کنید‌.

 

سخن پایانی:

حسادت‌های ناسالم و بیش از حد حتی باعث ایجاد ازدواج‌های سمی می‌شود. شما باید بدانید اگر درگیر حسادت هستید، در سلامت رابطه شما اختلال ایجاد می‌شود. بنابراین باید آموزش ببینید که چگونه حسادت را در یک رابطه کنترل کنید. پیشنهاد ما این است که اگر راهکارهای این مقاله برای شما کافی نبود، حتماً به یک درمانگر و یا مشاوره مراجعه کنید.

آیا تاکنون خودتان و یا اطرافیان حسادت بیش از حد در رابطه را تجربه کرده‌اید؟ اگر تجربه کردید و یا سؤالی دارید می‌توانید در انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

 

 

علائم حسادت بیش از حد + روش‌های غلبه بر آن (irjavan.com)

 

 

 

 

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بت اسپات