راههای درمان کمردرد

فشار عضلانی، فتق دیسک، التهاب مفاصل ، کمردرد ناشی از تنگ شدن کانال نخاعی و غیره از جمله دلایل اصلی کمردرد است.

بسیاری از مشکلات در نهایت به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد. اما در برخی موارد، کمردرد ناشی از تنگ شدن کانال نخاعی (استنوز نخاعی) است که نیاز به مراجعه به متخصص دارد. درصورتی‌که اقدامات محافظه‌کارانه نتوانند کمردرد را تسکین دهند، علائم بهبود نیابند و بدتر شوند یا احتمال نیاز به جراحی وجود داشته باشد، باید به متخصص ارجاع شوید.

برخی کمردرد ها به تدریج با درمان خانگی و مراقبت از خود، معمولا ظرف دو هفته بهبود می یابند. اگر کمر درد شما شدید باشد یا بعد از سه روز بهبود نیابد، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

درمان های کمر درد از ساده تا پیچیده انواع مختلفی دارند

اگر دردتان ویژگی های زیر را دارد با پزشک خود تماس بگیرید:

شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد.

به یک یا هر دو پا انتشار پیدا کرده است ، به ویژه اگر درد به زیر زانو انتشار پیدا کرده باشد.

باعث ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا شده باشد.

همراه با کاهش وزن غیر قابل توضیح باشد.

در مواردی نادر، کمردرد می تواند یک مشکل جدی پزشکی را نشان دهد.

پزشکان ماساژ درمانی را به عنوان یکی از روش‌های مناسب کاهش درد کمر به شمار می‌آورند

روشهای پزشکی برای درمان کمردرد :

درمان دارویی دیسک کمر:

بسته به نوع کمردرد ، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

۱) داروهای ضددرد بدون نسخه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند داروهای ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم ممکن است به کمر درد حاد کمک کنند. این داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن ها می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

۲) آرامبخش های عضلانی اگر درد خفیف تا متوسط کمر با داروهای ضد درد را بهبود پیدا نکند، پزشک ممکن است یک آرامبخشی عضلانی نیز تجویز کند. آرامبخش های عضلانی می توانند باعث سرگیجه و خواب آلودگی شما شوند.

۳) تسکین دهنده های موضعی درد این داروها شامل کرم یا پماد هستند که به ناحیه ای که درد می کند باید مالیده شوند .

۴) مسکن ها بعضی از داروها مانند کدئین یا هیدروکودون ممکن است برای مدت کوتاهی با نظارت دقیق پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

۵) داروهای ضد افسردگی برخی از انواع داروهای ضد افسردگی، مخصوصا داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمیتریپتیلین، برای برخی از انواع کمر درد مزمن ، مستقل از تأثیر آن بر افسردگی استفاده می شوند.

۶) تزریقات اگر سایر اقدامات درد شما را تسکین ندادند و درد به پاها نیز انتشار پیدا کرده است، پزشک ممکن است کورتیزون (دارو ضد التهابی) یا داروهای خفیف را در فضای اطراف نخاع (فضای اپیدورال) تزریق کند. تزریق کورتیزون به کاهش التهاب در اطراف ریشه های عصبی کمک می کند، اما کاهش درد معمولا کمتر از چند ماه طول می کشد.

درمان کمر درد با ماساژ درمانی:

اکثر پزشکان ماساژ درمانی را به عنوان یکی از روش‌های مناسب کاهش درد کمر به شمار می‌آورند و آن را درمان مکمل کارآمدی می‌دانند. ماساژ درمانی مزایای متعددی دارد :

بهبود گردش خون: در نتیجه بهبود گردش خون، عضله‌های حساس شده در اثر فعالیت فیزیکی تسکین می‌یابد.

شل شدن عضله‌ها و بهبود دامنه حرکتی: شل شدن عضله مشکل بی‌خوابی را حل می‌کند.

افزایش میزان اندورفین: افزایش میزان اندورفین در واقع یکی از شاخص‌ترین مزایای ماساژدرمانی است. اندورفین‌ها موادی شیمیایی هستند که توسط بدن تولید می‌شوند و حال بیمار را بهبود می‌بخشند؛ بنابراین ماساژدرمانی به دلیل افزایش اندورفین در مدیریت درد مزمن بسیار مؤثر است.

دیسکوژل یک ماده بی خطر است که در فضای دیسک تزریق می شود

درمان دیسک کمر با تزریق دیسکوژل : 

دیسکوژل ماده ای است که در فضای دیسک تزریق می شود. این روش درمانی برای بیمارانی که به هیچ وجه تمایل به عمل جراحی ندارند یا به علت بیماری های زمینه ای، بیهوشی برایشان خطرناک است، کاربرد دارد.

دیسک بین مهره ای همچون تخم مرغ دارای یک بخش مرکزی مانند زرده و سفیده تخم مرغ است که به آن هسته دیسک یا نوکلئوس می گویند و یک پوسته دارد که آن را احاطه کرده است و آنولوس نام دارد.

در عین حال این ساختار تخم مرغی که مانند یک کمک فنر بین مهره های ما به دفع فشار ها کمک می کند، از طریق دو دیواره قوی در جلو و عقبش در سرجای خود محکم شده است و هرگاه این دیواره پاره شود یا پوسته به علتی مانند ژنتیک یا فعالیت سنگین و سبک نادرست زندگی آسیب ببیند، محتوای داخلی دیسک بیرون می زند و روی نخاع فشار وارد می کندو باعث درد و بروز علایم حسی و حرکتی می شود.

دیسکوژل یک ماده بی خطر است که در فضای دیسک تزریق می شود و بعد از تزریق سفت می شود و حالتی پنبه ای پیدا می کند. این خاصیت دیسکوژل باعث دو اتفاق می شود، یکی این که منافذ بخش پاره شده را در صورتی که محتویات دیسک وارد کانال نخاعی نشده باشد، می بندد و از طریق کاهش ریخته شدن مواد التهابی روی اعصاب باعث بهبود درد می شود؛ دوم این که همراه با خود وقتی سفت و جمع می شود ، بخش آبکی دیسک را جمع و به بهبود برجستگی دیسک و آزاد شدن کانال نخاعی کمک می کند.

درمان های فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی کمر درد شامل دو دسته فعال و منفعل می شود

درمان کمر درد با فیزیوتراپی :

شما می توانید برای درمان کمر درد خود به فیزیوتراپی مراجعه کنید ، همچنین ممکن است پزشک ، شما را به مرکز فیزیوتراپی ارجاع دهد. فیزیوتراپیست می تواند در بهبود کمر دردتان کمک کند و به شما کمک کند دوباره مانند قبل کمر خود را حرکت دهید و به شما آموزش خواهد داد که چگونه درد خود را کنترل کنید.

درمان های فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی کمر درد شامل دو دسته فعال و منفعل می شود. درمان های منفعل ( معمولا به کمک دستگاه ها و یا درمان های دستی) به ریلکس کردن عضلات و کاهش درد کمک میکند به همین منظور در ابتدای درمان ، از روش های منفعل برای بهبود وضعیت فرد استفاده می شود و هدف این است که بیمار برای انجام درمان های فعال آماده شود. درمان های فعال ، تمرینات و حرکاتی هستند که کمر شما را تقویت می کنند و بروز مجدد کمر درد جلوگیری می کنند.

یکی از درمان های درد کمر عمل بسته دیسک کمر است

درمان دیسک کمر با عمل لیزری:

در برخی از بیماران که دیسک بیرون زده دارند، درمان های غیر جراحی پاسخ خوبی می دهد، به همین دلیل این بیماران نیاز به جراحی ندارند. اما در برخی بیماران با توجه به شدت بیماری، جراحی باز و یا جراحی بسته دیسک کمر توصیه می شود.

خیلی از عمل های جراحی می توانند با کمک تکنیک هایی که کمترین میزان تهاجم را دارند (به معنای کمترین برش در بدن) انجام شوند. در نتیجه ی این تکنیک ها جراحی با کمترین برش، کمترین زمان بستری در بیمارستان، درد بعد از جراحی و بهبودی سریع انجام می شود که به این نوع جراحی های عمل بسته یا جراحی بسته دیسک کمر گفته می شود.

یکی از درمان های درد کمر و مشکلات دیسکی و تنگی کانال نخاعی عمل بسته دیسک کمر (لیزر دیسک کمر) است. روند این عمل به این صورت است که پزشک پس از اِعمال بی حسی موضعی ، تحت دستگاه “سی آرم” سوزن بلندی وارد کمر فرد میکند.

سوزن به داخل هسته ی دیسک‌ِ مورد نظر می رود و سپس با وارد کردن فیبرِ لیزر به داخل سوزن ، شروع به سوزاندن قسمتِ میانی و داخلی دیسک بیرون زده و دیسکی که به ریشه ی عصب فشار وارد میکند و تنگی کانال نخاعی ایجاد کرده، میکند.

در نتیجه فشار از روی ریشه ی عصبی برداشته شده و دردِ کمر، بی حسی و گز گز و علائم آزاردهنده ی تنگی کانال نخاعی یا پارگی دیسکِ فرد به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بت اسپات