راهنمای خرید سینک آشپزخانه و حمام

راهنمای خرید سینک آشپزخانه و حمام

اکثر سینک‌های آشپزخانه و حمام دارای حفره‌هایی از پیش آماده برای نصب شیرآلات هستند، بنابراین اگر تصمیم به تعویض شیرآلات هم دارید باید سینک خود را مطابق با تعداد و فاصله‌ی بین حفره‌های لازم برای نصب شیرآلات و دیگر امکانات مطابقت دهید. بهتر است در زمان خرید (به تعداد حفره‌ها توجه کنید!) یا نصب سینک، تا حد امکان از زدن حفره‌های اضافی روی محصول یا کانتر خودداری کنید اما در صورت وجود حفره‌هایی بیش از حد انتظار، می‌توانید از پوشاننده‌های مخصوص به منظور پنهان کردن سوراخ‌های اضافی، استفاده کنید.

در کنار این موارد به نصب و تعمیر سینک هم فکر کنید. به طور کلی تعویض شیرآلات و سینک با یکدیگر ساده‌تر از تعویض تک تک آن‌ها است، چراکه در چنین حالتی می‌توانید شیرآلات را قبل از نصب سینک بر روی کانتر اعمال کنید و سپس سینک را راحت‌تر جا بیاندازید.

آشنایی با انواع سبک‌ در سینک‌های آشپزخانه

اگرچه در گذشته‌ای نه‌چندان دور سینک تنها وسیله‌ای ساده برای هدایت فاضلاب به خارج از خانه بود، اما امروزه با رشد و افزایش اهمیت دکوراسیون داخلی این ایده‌ی ساده رنگ و بوی جدید به خود گرفته است و سبک‌های متنوعی برای هماهنگی بیشتر با محیط به بازار ارائه شده است. بنابراین در ابتدا به سراغ رایج‌ترین سبک‌های سینک آشپزخانه می‌رویم!

۱. مدل‌های تک‌ لگن و عمیق، معروف به سینک مزرعه‌ (Farmhouse sink)

این مدل از سینک‌های آشپزخانه دارای یک لگن عمیق در ساختار خود هستند که ممکن است نیاز به کابینت‌های پایه یا شرایطی برای اعمال تغییرات در کابینت‌ها را داشته باشد تا قسمت جلویی و پهن سینک را همراه با لگن عمیق آن در خود جای دهد. در طراحی سینک‌های مزرعه هیچ‌ نیازی به قرار گرفتن پیشخوان آشپزخانه بین شما و سینک ظرفشویی وجود ندارد، بنابراین برای شستن ظروف نیازی به خم شدن به جلو ندارید. به طور کلی این مدل‌ها اندکی از ساختار اطراف خود جلوتر قرار می‌گیرند که چنین طراحی‌ای به محافظت از کابینت‌های اطراف سینک و عدم خیس شدن شما در زمان کار، کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که نصب سینک‌های مزرعه در آشپزخانه اغلب با بازسازی کابینت‌های اطراف آن امکان‌پذیر است، اما در مواردی می‌توان این نوع سینک را بدون بازسازی هم اعمال کرد، که نیاز به مشورت با متخصصین امر دارد!

۲. سینک‌ روکار (Drop-In Kitchen Sink)

سینک‌های روکار ازجمله رایج‌ترین مدل‌ها در بازار هستند و بالای صفحات کابینت نصب می‌شوند و سپس با گیره‌ها و پیچ‌هایی مخصوص از زیر محکم می‌شوند. سینک‌های روکار نصب راحتی دارند به طوری که با وجود ابزارهای مناسب در خانه، خودتان هم می‌توانید آن را نصب کنید. لبه‌های این نوع از سینک‌ها بر روی کانتر قرار می‌گیرد و به نوعی به محافظت از کابینت‌ها کمک می‌کند. اندازه‌ی بزرگ سینک روکار و نصب راحت آن می‌تواند از مزایای این نوع محصول باشد، اما اغلب مدل‌های آن ساده و قدیمی است و می‌تواند از معایب این کالا به حساب آید.

۳. سینک‌ توکار (Undermount Kitchen Sink)

این مدل از سینک‌ها از زیر کانتر نصب می‌شوند و به همین دلیل هم توکار نامیده می‌شوند. برخلاف سینک ظرفشویی روکار، این دسته از محصولات هیچ لبه‌ای روی کانتر یا کابینت‌های اطراف ندارند، طبیعتا چنین ویژگی‌ای کار تمیز کردن آشپزخانه را آسان‌تر می‌کند، زیرا خورده‌های موادغذایی را می‌توان مستقیماً به سمت سینک جارو کرد. البته باید در نظر داشته باشید که از معایب سینک توکار امکان خیس شدن کابینت اطراف آن است و پس از هربار شست‌وشوی ظرف، میوه و هر استفاده‌ی دیگری، لازم است اطراف آن را خشک کنید.

۴. سینک‌ روکار / توکار (Undermount/Drop-In)

این قطعات همه کاره را می‌توان به دو شکل روکار و توکار نصب کرد، بنابراین چه از لحاظ نصب و چه از لحاظ انتخاب طرح و رنگ هیچ‌گونه محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت.

۵. سینک‌ گوشه‌ای (Corner Kitchen Sink)

یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از فضای پرت آشپزخانه طراحی و نصب سینک‌هایی از نوع گوشه‌ای است. این دسته از محصولات با طراحی خاص که دارند در گوشه‌ی کانتر شما قرار می‌گیرند تا فضای پیشخوان انعطاف‌پذیرتری بیشتری داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد وجود یک سینک آشپزخانه گوشه‌ای فضای پیشخوان را آزاد می‌کند و به شما راحتی بیشتری در ذخیره‌‌سازی موادغذایی ذر کابینت‌ها می‌دهد!

طرح‌های مستطیلی سینک‌های گوشه‌ای، برای بخش‌هایی از آشپزخانه با زاویه‌ی باز مناسب‌اند، در حالی که سینک‌های L شکل به خوبی در گوشه‌هایی با زاویه‌ی ۹۰ درجه قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که شکل و زاویه گوشه‌های سینک به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که چه نوع طراحی سینک آشپزخانه گوشه برای استفاده‌ی شما راحت‌تر و کارآمدتر است. در این میان طرح‌های مستطیلی برای گوشه‌هایی با زاویه‌ی باز مناسب‌اند، در حالی که سینک‌های L شکل به خوبی در گوشه‌هایی با زاویه‌ی ۹۰ درجه قرار می‌گیرند.

۶. سینک‌ مناسب برای اتاق لباسشویی

این دسته از سینک‌ها معمولا سنگین‌تر از سایر مدل‌ها هستند و برای اتاق رخت‌شویی طراحی شده‌اند. همچنین این مدل‌ها برای شست‌وشوی حیوانات خانگی، تمیز کردن پرده‌ها و پتوها گزینه‌ای مناسب هستند.

مروری بر انواع روشویی و مزایا و معایب هر کدام

تعویض سینک حمام یا همان روشویی می‌تواند راه ساده‌ای برای زیباسازی و ایجاد تنوع در محیط حمام دستشویی باشد. بنابراین در این قسمت نگاهی به انواع روشویی‌های بازار می‌اندازیم.

روشویی‌ پایه‌دار (Pedestal Sinks)

حمام‌هایی با اندازه‌ی کوچک یکی از بهترین محیط‌ها برای استفاده از مدل‌های پایه‌دار است. سینک های پایه دار دارای سبک‌های مختلفی هستند که شامل گزینه‌های از مد افتاده و کاملا شیک و مدرن می‌شود. در حالی که یک روشویی پایه‌دار ممکن است، محیطی کوچک را دل‌بازتر نشان دهد، اما ساختار آن‌ها باعث می‌شود که فضای ذخیره‌سازی زیر روشویی را از دست دهید.

روشویی‌ روکار (Top Mounts)

این نوع از سینک‌های حمام قابلیت ساخت با مواد مختلف را دارند و نصب آن‌ها نسبتاً ساده است، بنابراین برای افرادی با بودجه‌ی کم گزینه‌ی خوبی هستند. البته باید در نظر داشته باشید که ساختار پهن این مدل‌ها اجازه‌ی پراکندگی آلودگی به اطراف را می‌دهد، بنابراین اطراف روشویی باید دائما تمیز شود!

روشویی کاسه شکل (Vessel Sinks)

یکی از دلایل انتخاب این مدل‌ها برای اغلب کاربران ظاهر خاص و زیبای روشویی است؛ این روشویی‌های کاسه‌ای می‌توانند از شیشه، فولاد ضدزنگ و مواد دیگر ساخته شوند. به طور کلی این نوع از روشویی‌ها ممکن است به یک‌سری تغییرات برای نصب نیاز داشته باشند که طبیعتا جدا از هزینه‌ی خرید آن، شما را درگیر هزینه‌های مازاد برای نصب هم می‌کند.

روشویی توکار (Undermounts)

همان‌طور که قبلا هم توضیح داده شد این نوع از روشویی‌ها در داخل کانتر مخصوصی قرار می‌گرند، در نتیجه تمیز کردن آن‌ها هم راحت‌تر است و هیچ لبه یا شکافی برای جمع‌شدن آلودگی در آن وجود ندارد. لازم به ذکر است است که روشویی‌های توکار برای خرید و نصب گران‌تر از سایر مدل‌ها هستند و باید با یک کانتر ضدآب استفاده شوند.

ساختار پهن روشویی‌های روکار اجازه‌ی پراکندگی آلودگی به اطراف را می‌دهد، بنابراین اطراف روشویی باید دائما تمیز شود!

 

انواع سینک‌ آشپزخانه بر اساس متریال ساخت

توجه به جنس یا متریال ساخت سینک از چند جهت حائز اهمیت است؛ چراکه راحتی در تمیز کردن سینک، مقاومت در برابر خراش‌های ناشی از استفاده و شست‌وشو، استحکام و موارد دیگر می‌تواند در انتخاب متریال مناسب و متناسب با سبک زندگی شما، نقش پررنگی داشته باشد.

۱. سینک‌هایی از جنس استیل یا فولاد ضدزنگ

همان‌طور که احتمالا بارها در خانه‌های مختلف شاهد بودید، سینک‌های استیل از جمله محبوب‌ترین مواد برای آشپزخانه هستند که در طرح‌ها و ضخامت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. در همین راستا لازم است بدانید که استیل به دلیل دوام ، طول عمر بالا و قیمت مناسبی که نسبت به سایر مدل‌ها دارد، گزینه‌هایی پرفروش‌ هستند و توسط معیاری به نام گیج (Gauge) رتبه‌بندی می‌شوند. طبق این معیار عددی که برای ضخامت و کیفیت این دسته از محصولات داده می‌شود بین ۱۶ تا ۲۲ است. هرچه این عدد کمتر باشد، سینک استیل ضخامت و کیفیت بالاتری دارد.

سینک‌های استیل بر اساس فاکتوری به نام گیج رتبه‌بندی می‌شوند که از ۱۶ تا ۲۲ است. هرچه این عدد کمتر باشد، سینک استیل ضخامت و کیفیت بالاتری دارد!

صرف نظر از گیج استیل، این دسته از کالاها نسبتاً سبک وزن‌اند و تمیز کردن آن‌ها آسان است. البته از آن‌جایی که معمولا پر سروصدا هستند و با برخورد ظروف به آن‌ها صداهایی شدید ایجاد می‌کنند، معمولا پوشش‌ها و پدهای ضدصدا برای کاهش صدای تولید شده توسط این نوع سینک در بازار در دسترس است.

۲. سینک‌های مسی

اگر به دنبال سینکی هستید که علاوه بر دوام و عدم زنگ‌زدگی به مرو زمان کدر هم نشود، بهتر است به مدل‌های مسی فکر کنید. از طرفی از آن‌جایی که مس به طور طبیعی ضدمیکروب است، سینک مسی در برابر باکتری ها مقاوم است و می‌تواند سلامت شما را حفظ کند. در عین حال زیبایی این دست از سینک‌های ظرفشویی غیر قابل کتمان است!

۳. سینک‌های گرانیتی

به طور کلی این دسته از سینک‌ها را با اسپری کردن مخلوطی از گرانیت و رنگ اکریلیک روی پایه‌ای از رزین ایجاد می‌کنند که در نتیجه می‌تواند تا ۵۳۷ درجه فارنهایت را تحمل کند؛ البته باید در نظر داشت که برای طول عمر بیشتر، بهتر است ظروف خیلی داغ روی آن‌ها قرار ندهید. سینک‌ گرانیتی در برابر خراش و لکه هم به خوبی مقاوم است و زیبایی ماندگاری دارد.

همچنین سینک‌های گرانیتی از مواد آنتی‌باکتریال و ضدمیکروبی برخوردار هستند که باعث می‌شود میکروب‌ها و باکتری‌ها در سینک رشد نکنند. البته نصب این نوع از سینک‌ها با ملاحظات خاصی همراه است اگر جایی برای نصب شیرآلات بر روی آن وجود نداشته باشد، سینک باید سوراخ شود، که ممکن است طی این فرآیند آسیب ببیند، بنابراین کمک از نصابی حرفه‌ای بسیار بااهمیت است.

۴. سینک‌های چدنی

این سینک‌های سنگین از فلزی به نام چدن ساخته شده‌اند که عملاً تخریب‌ناپذیر است. سینک‌های چدن محصولاتی با دوام طولانی‌مدت، کم‌صدا، همراه با تنوع در بین گزینه‌های رنگی و مقاومت حرارتی تا ۱۰۰۰ درجه‌ی فارنهایت هستند که به راحتی تمیز می‌شوند و می‌توانند هم به شکل روکار و هم توکار نصب شوند!

۵. سینک‌های شیشه سکوریت

به طور کلی این دسته از محصولات از جنس سکوریت نشکن ساخته می‌شود و همچون دیگر مدل‌ها گزینه‌هایی رایج نیستند. اگرچه این نوع کالاها شیشه‌ای به حساب می‌آیند، اما لگن آن از جنس استیل است. این سینک‌ها ظاهری زیبا دارند، اما به نسبت سایر گزینه‌های ظرفشویی آسیب‌پذیرتر هستند و ریسک شکستن و لکه‌پذیری بالایی دارند.

۶. سینک‌های کامپوزیت گرانیتی

این دسته از محصولات معمولاً از ذرات کوارتز/گرانیت که با رزین‌های اکریلیک یا پلی‌استر ترکیب شده‌ ساخته می‌شوند. سینک‌های کامپوزیتی گرانیتی کالاهایی مقاوم در برابر لکه و خراش هستند و در کنار آن تنوع رنگ بالایی را به کاربران هدیه می‌کنند.

 

۷ فاکتور مهم قبل از انتخاب و خرید سینک آشپزخانه

همان‌طور که می‌دانید خرید هر چیزی در بازار متنوع امروز نیازمند در نظر گرفتن یک‌سری جزئیات و نکات به منظور خریدی بهتر است. بنابراین در این بخش ۷ نکته‌ی مهم که نیاز است در زمان خرید به آن توجه‌ای ویژه داشته باشید را مرور می‌کنیم.

۱. تعداد لگن‌های سینک

سینک‌های آشپزخانه معمولا در دو نوع تک لگن و دوقلو به بازار عرضه می‌شوند. مدل‌های تک لگن گزینه‌هایی متناسب برای فضاهای کوچک و زندگی تک نفره است. در حالی که سینک‌های دوقلو یا حتی سه‌قلو برای افراد پرجمعیت انتخابی مناسب است، چراکه خیس کردن قابلمه‌ها و شستن تعداد زیادی از ظروف در یک بخش و آبکشی آن‌ها در بخش دیگر را راحت‌تر می‌کند. پیکربندی بخش‌های مختلف سینک‌های دوقلو معمولا در حالت ۵۰/۵۰، ۶۰/۴۰ و ۷۰/۳۰ است.

۲. توجه به عمق لگن

به طور کلی عمق لگن‌های سینکی که انتخاب می‌کنید وابستگی بالایی به عمق کابینتِ پایه‌ی سینک دارد. طبیعی است که لگن‌های عمیق‌تر برای خیساندن تابه‌ها و ظروف عالی هستند، اما فضای بیشتری را در زیر کابینت اشغال می‌کنند. بنابراین قبل از نصب سینکی عمیق در نظر داشته باشید که چه مقدار فضا برای لوله کشی یا دستگاه تصفیه‌آب نیاز دارید، سپس اقدام به خرید سینک کنید! لازم به ذکر است که برخی از سینک‌ها دارای لگن‌های متعدد با عمق‌های مختلف هستند که در هنگام انتخاب این نوع سینک، باید عمق عمیق‌ترین لگن را در نظر بگیرید.

عمق لگن‌های سینکی که انتخاب می‌کنید وابستگی بالایی به عمق کابینتِ پایه‌ی سینک دارد. طبیعی است که لگن‌های عمیق‌تر برای خیساندن ظروف عالی هستند، اما فضای بیشتری را در زیر کابینت اشغال می‌کنند.

۳. اندازه‌ی مناسب برای سینک ظرفشویی

به یاد داشته باشید که قبل از خرید ابتدا ارتفاع زیر کابینت و طول و عرض مدنظر برای خرید محصولی مناسب را اندازه‌گیری کنید. در همین راستا بهتر است بدانید که متداول‌ترین اندازه برای طول سینک بین ۷۶ تا ۸۳ سانتی‌متر (مدل‌های استاندارد) است. سینک‌‌های ظرفشویی تک لگن که طول آن‌ها از ۷۶ سانتی‌متر بیشتر باشد، معمولا با عمق زیادی تولید می‌شود. همچنین محصولاتی با طول ۹۰ سانتی‌متر به بالا، در گروه سینک‌های بزرگ و دوقلو یا سه‌قلو قرار می‌گیرد و بیشتر برای آشپزخانه‌های بزرگ استفاده می‌شوند.

۴. نحوه‌ی نصب سینک آشپزخانه

به طور کلی نوع نصب سینک بر روی سایر عناصر آشپزخانه شما همچون کابینت‌های اطراف یا کانتر آشپزخانه تاثیرگذار است. همانطور که در این مقاله هم اشاره شد انواع مدل‌های نصب برای سینک آشپزخانه شامل حالت روکار، توکار و زیرکار می‌شود.

سینک‌های روکار مقرون‌به‌صرفه‌اند؛ چراکه نصب راحتی دارند و بر روی کانترهایی از جنس لمینت قابل نصب هستند. در حالی که مدل‌های توکار و زیرکار نیاز به نصاب حرفه‌ای دارند و در مواردی کانتر، کابینت‌ها و لوله‌کشی‌ها نیز تغییر می‌کند! البته در کنار این مدل‌ها، سینک‌های یک‌پارچه‌ای هم در بازار وجود دارند که با کابینت‌ها و کانتر از یک جنس هستند؛ طبیعتا چنین مدل‌هایی نصب به دیگر گزینه‌ها از قیمت بالاتری برخوردار است.

۵. سازگاری با لوازم جانبی

قبل از خرید حتما تعداد حفره‌های سینک را به منظور نصب لوازم جانبی بررسی کنید تا محصول خریداری شده با نیاز شما هم‌سو باشد. شیرآلات، جامایعی یا شیر تصفیه آب، باید به راحتی بر روی سینک نصب شوند.

۶. برند محصول و رنگ‌های متنوع سینک

در کشور ایران برندهای معتبری در ساخت سینک فعالیت دارند که عملا جای برندهای خارجی در این زمینه را گرفته‌اند. در همین راستا از جمله موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ی تولید این دسته از کالاها کمپانی‌هایی همچون اخوان، استیل البرز و بیمکث هستند که رضایت بالایی را در بین خریداران کسب کرده‌اند.

همچنین در بازار امروز صحبت از سینک ظرفشویی تنها به چند رنگ ساده محدود نمی‌شود و سینک‌های جدید در رنگ‌های غیرمنتظره‌ای در دسترس هستند. به طور کلی سینک‌های سفید رنگ از جمله پرطرفدارترین محصولات هستند، اما در عین حال رنگ‌هایی در توناژ مشکی و خاکستری هم خیلی زود بخش بزرگی از بازار را اشغال کردند.

۷. بودجه

جدا از همه‌ی عوامل فوق، بودجه یکی دیگر از ضروری‌ترین جنبه‌های خرید است که باید قبل از انتخاب سینک مخصوص آشپزخانه در نظر بگیرید. در حالت کلی سینک‌های بزرگتر معمولاً قیمت بیشتری نسبت به سینک‌های کوچکتر دارند. به طور مشابه، جنس سینک و نوع نصب آن هم بر قیمت تمام شده‌ی محصول تأثیرگذار است. سینک‌های از جنس استیل ضدزنگ از این جهت جزو محبوب‌ترین سینک‌ها هستند، که از نظر کاربرد، دوام و قیمت امتیاز بالایی دارند، در حالی که سینک‌های گرانیتی یا مسی با وجود ظاهر شکیل و متنوع، معمولا گران‌قیمت هستند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خانه
  • 108
  • راهنمای خرید سینک آشپزخانه و حمام راهنمای خرید سینک آشپزخانه و حمام
بت اسپات